7 oktober 2024 Väntetiden för att få tillstånd att köra en extra tung, bred eller lång transport på vägarna har varierat det senaste året. Bland mobilkranföretag och i de enskilda byggprojekten som är direkt beroende av tillstånden har frustrationen stundtals varit stark. Förutsägbarhet och tillförlitlighet i alla led är ett måste för ett effektivt och hållbart byggande.
I samband med att hus, verksamhetslokaler, logistikcenter och hyresmoduler ska sättas samman är mobilkranen många gånger oumbärlig när byggelement eller huskroppar ska lyftas på plats. Likaså vid räddningsarbeten eller när en vindkraftspark ska resas.
Behovet av specialiserade lyfttjänster ökar stadigt. Likt samhället i övrigt ställs byggbranschen inför allt större krav på leveranser i rätt tid. Bevis på mobilkranens samhällsfunktion är att myndigheter som Trafikverket och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB betraktar mobila kranar som en samhällskritisk funktion. När avtalsrörelser hettar till varslas ofta kranförare för att utan en mobilkran står bygget stilla.
För att få köra en mobilkran på allmän väg krävs ett undantag från väghållaren på grund av kranens höga axeltryck. Ansökan ska specificera vilka vägar som kranen ska nyttja och behövs ofta undantag för varje enskilt uppdrag, även om det är samma typ av kran och samma färdväg som ska nyttjas. När transporten sker inom en kommun sker ansökan i den enskilda kommunen. Eftersom det saknas harmonisering mellan kommunerna sker handläggningen på många olika sätt och tar olika lång tid. När transporter sker över kommungränser hanterar Trafikverket undantagen.
Ett tillstånd att köra en mobilkran gäller under en begränsad tid. Det betyder att när beställningar ändras exempelvis när ett planerat arbete drar ut på tiden behöver logistiken kranarbetet planeras med risk för att det tillstånd man har sökt kan ha hunnit löpa. För att gardera sig och för kunna möta kunders önskemål om lyfthjälp söker många företag både två, tre och fyra tillstånd för en och samma transport på grund av att det logistiskt inte går att planera vilken kran som råkar vara ledig när tillståndet kommer för det aktuella uppdraget.
Projekt försenas
Ett konkret exempel som kan illustrera problematiken är när ett av våra medlemsföretag i södra Sverige i våras fick en beställning — solpaneler behöver lyftas upp på ett tak inne i centrum och det krävs en mobilkran för att genomföra momentet. Det är åtta dagar till lyftet. Kommunen ger lokalt tillstånd för att köra kranen på vägarna och för att spärra av platsen. Lastare beställs för att lyfta av de tunga solpanelerna som kommer från leverantören och ett antal montörer förbereds för att arbeta på taket under det tunga lyftet. Det krävs också ett tillstånd från Trafikverket för att få framföra den tunga mobilkranen på vägarna och vår medlem gör den dispensansökan som krävs. Myndigheten har lovat att besked om tillstånd ska komma inom tre dygn. Men så blir det inte. Och hela det planerade arbetet måste avblåsas och planeras om på nytt.
Den upplevda problematiken är inte ny men många av våra medlemsföretag vittnar om att tillförlitligheten vad gäller att få tillstånd att köra har varit sämre än på länge. Trafikverket hanterade under år 2022 cirka 35 000 undantag, en tredjedel avser mobila kranar. Under det senaste året har antalet ärenden minskat med 10 procent. Men, till Trafikverkets försvar, har komplexiteten i ansökningarna ökat i och med att allt mer extrema produkter ska fraktas i form av exempelvis transformatorer, vindkraftverk och militära transporter.
Ekonomi och arbetsmiljö
En kranföretagares vardag präglas av många stressfaktorer, såsom ekonomi, tidsplanering, transporter och komplexa lyftoperationer. Att kunna planera och hålla utlovade tider till beställare är avgörande för företag – inte minst mobilkranföretag. Därför är det förståeligt att osäkerheten kring handläggning av undantag har väckt starka reaktioner.
Medlemsföretag som har blivit lovade en handläggningstid på tre dagar berättar om att det istället har tagit upp till två veckor. Ingen beställare accepterar att få ett arbete fördröjt med flera veckor på grund av oförutsägbara och omotiverat långa väntetider. Det har lett till att kunder blir vansinniga. Arbetsmiljön för de personer som söker undantaget är katastrofal. De blir utskällda av kunder. De är stressade och pressade. Flera överväger att lämna mobilkranbranschen på grund av att den dåliga arbetsmiljön som detta har skapat.
Samtidigt finns tydliga tecken på att många transporter utförs innan undantaget erhållits, vilket i sin tur leder till osund konkurrens. Det är naturligtvis olyckligt eftersom syftet med hela systemet i grunden är bra – att säkerställa att transporter sker på ett säkert sätt utan att infrastruktur kommer till skada.
Förslag på effektivisering
Strax innan sommaren presenterade Trafikverket en rad förslag på hur de kan effektivisera och förenkla handläggningen av undantag. Det finns flera bra och konkreta förslag som rimligen med relativt små medel kan minska bördan för Trafikverket och korta handläggningstiden. En del av förslagen behöver hanteras politiskt och därmed tar de längre tid att genomföra men de flesta kan se dagens ljus genom att Trafikverket ändrar rutiner och villkor.
Samtalen med Trafikverket om att förverkliga förslagen är redan igång. Förhoppningsvis kan det resultera i flera ”lågt hängande frukter” inom kort kan bockas av på listan.
För Mobilkranföreningen Lyftspecialisterna är effektiv handläggning av undantag den viktigaste frågan som branschorganisationen arbetar med. Det handlar om mobilkranbranschens långsiktiga trovärdighet gentemot beställare, att säkerställa att transporter sker på ett trafiksäkert till konkurrensneutrala villkor. Det ger också en bättre arbetsmiljö för kranförare och personalen som ansvarar för att söka tillstånden.
För i grunden handlar det om att mobilkranföraren ska kunna hjälpa till att färdigställa ICA-butiken, skolan, bostadskvarteret under ordnade former med villkor som kan sökas till tillförlitliga villkor.
Mattias Josefsson
Mobilkranföreningen