Före 2010 var parkeringsnormen i Malmö en bilplats per lägenhet. 2003 införde man en cykelparkeringsnorm på 2,25 cyklar per lägenhet. Den senare står sig men allt fler ny- och ombyggnader väljer en lägre P-norm för bilar, vanligen 0,7.
– Här ser vi hur Malmös innovativa och långsiktiga arbete med en tydlig cykelkultur ger utdelning, säger Karolina Skog (MP), kommunalråd för stadsbyggnadsfrågor i Malmö stad.
Text & foto: Cajsa Carrén
Hon är också ordförande i nätverket Svenska cykelstäder och håller inte med Bertil Björks kritik mot Malmö som cykelstad som han för fram en artikel i den tryckta versionen av tidningen Husbyggaren (Husbyggaren nr 1, 2016).
– Naturligtvis kan det göras mer men en del av cykelfrämjandet kan ligga på regionen, inte på staden Malmö.
Karolina Skog är särskilt stolt över att cyklisterna fått företräde framför biltrafik i korsningar på tre ställen i Malmö.
– Där gick vi för tre år sedan före lagstiftningen, konstaterar hon.
Kommunen har också gått in och sponsrat en lådcykelpool som tre fastighetsägare gått samman om liksom elcyklar till Cykelbiblioteket.
– Elcyklar kommer att bli jättestort och kommunens förvaltningar kan få sådana i tjänsten om de vill.
Vad gäller p-platser för cyklister har man utökat dem rejält vid de tre knutpunkterna Triangeln, Hyllie och centralstationen under namnet Bike & Ride.
Kritiken mot att miljoner satsats på parkeringar som ingen använder förklarar Karolina Skog med att de är dimensionerade för framtiden, inte bara nuläget.
– Cykelparkeringar bygger mycket på allmänhetens förslag. Det finns en pott på gatukontoret för snabb hantering av sådana behov på gatumark, förklarar hon.
Det ökande användandet av lådcyklar och cykelkärror ställer också särskilda krav på parkeringarna.
När det gäller bilparkering kan normen som nämnts ovan flexas ner från 1 till 0 i ny-och tillbyggnader. Det är huvudsakligen där unga bor, där det finns bra kollektivtrafik och där det finns tillgång till bilpooler som man kommer ner i spannet. Detta har fått som konsekvens att antalet bilpooler har ökat mest i landet sedan 2010.
– Det är upp till byggherren att övertyga oss om var i spannet man vill ligga. Cord Siegel är den som först förklarat hur normen blir 0 och vi välkomnar fler experimentella lösningar för en hållbar mobilitet, säger Karolina Skog.
Att byggkostnaden blir lägre verkar dock inte ha någon direkt koppling till en boendekostnaden. Kommunen förespråkar att fastighetsägare går ihop i stadskvarter och bygger gemensamt P-hus istället för eget garage vilket också sker i Malmö.
– En del bostadsrättsföreningar tror att bostäderna blir mindre attraktiva om man inte erbjuder egen parkering, men det finns det inga belägg för. Tvärtom finns många fördelar med att röra sig i bostadsområdet, säger Karolina Skog.
Med P-huset två kvarter bort kan de boende till exempel passera både cykelställ och busshållplats och därför välja något av de trefikslagen.
I vår kommer ett helt nytt hyrcykelsystem att invigas i Malmö.
– Det är främst avsett för pendlare, för att kunna knyta ihop hela resan på ett hållbart sätt, från kollektivtrafik till hyrcykel, förklarar Karolina Skog.
2016 gör Malmö stad en genomgripande översyn av kommunens samlade parkeringspolitik.
– Vi ska med tydlig målstyrning gå ifrån traditionella sätt att tänka för att få ett helhetstänkande för framtiden, avslutar Karolina Skog.
Bli den första att kommentera "Malmö stad ger cyklister företräde"