20 februari, 2016 Redan 2014 uppmärksammade Husbyggaren hur Malmö odlar sin cykelkultur. Nu är cykelhuset färdigt och nominerat till Årets bygge.
I Malmö byggs Sveriges första hus som är specialanpassat för cyklister. Intill det ligger cykelverkstaden som rustar upp skrotade cyklar och i stadshuset går politikerna före lagstiftningen för att gynna cyklisterna i stadsmiljön.
Text: Cajsa Carrén Foto: Cajsa Carrén, Peter Carlsson Skiss: Hausschild + Siegel
Sveriges första cykelhus med hyresrätter byggs nu i Malmö. Namnet ”P Norm 0” syftar på att huset har noll parkeringsplatser för bilar, däremot en lång rad förmåner för cyklister.
– Jag strävar efter ett vardagslivsorienterat boende och i Malmö är det de förmånliga cykelvillkoren som styrt just detta hus, förklarar arkitekten Cord Siegel som också är byggherre.
Arkitektkontoret han är delägare i, Hausschild + Siegel, är både arkitekt och byggherre. Under byggperioden har kontoret flyttat till baracker intill den aktuella tomten.
– Då blir det enkelt för byggprojektledaren att titta till byggprocessen kontinuerligt, säger Cord Siegel.
Det som ska granskas är till exempel en extra stor hiss för att rymma cyklar, ekologisk cykeltvätt och solceller som ska användas för eldrivna cyklar till uthyrning.
55 hyreslägenheter som står färdiga nästa vinter får en plats i lägenheten för upphängning av cykel. I entrén finns en leveransbox med kylelement för mat som köps på nätet. I hyran ingår bland annat fri cykelservice ett par gånger om året, biljetter till kollektivtrafik och medlemskap i både cykel-och bilpool. En P-plats för bil finns faktiskt – för funktionshindrade. För att kompensera för att lägenheterna är något mindre än standard kommer det att finnas ett orangeri på takterassen åtta våningar upp där många kan samlas.
Huset som också går under namnet Ohboj, innehåller även ett så kallat cyklotell anpassat efter cykelburna gäster. Det blir ett trettiotal motellrum på bottenvåningen, naturligtvis med egen cykelparkering. För alla i huset ska det finnas olika slags cyklar till uthyrning.
– Just nu är vikcyklar mycket populära och kräver minimalt utrymme. Men lådcyklar behövs också för att transportera barn och varor. Man måste hitta tidsrelevanta lösningar för en bransch som utvecklas hela tiden. Jag är inte främmande för att rita hus med garage till elbilar så länge de har en lokal identitet, säger Cord Siegel.
Men i Västra hamnen där denna byggnad ligger är det oattraktivt att ha bil, menar han.
– Med 800 meter till Centralstationen och en stad som det är extremt lätt att cykla i, följer huset nutiden och mitt eget intresse för samhällsfrågor.
Cord Siegel säger att inför en byggprocess finns det mycket kunskap om trafikbeteende att ta del av.
– Här har både byggingenjörer och politiker mycket att hämta för att främja en energisnål livsstil.
Efter två respektive tio år ska cykelhusets hyresgästernas vanor och åsikter utvärderas av Malmö Högskola.
Bli den första att kommentera "Cykelhus för klimatsmart livsstil -nominerat till Årets bygge"