AB 25 omfamnar och tydliggör mängdkontraktets ställning

24 februari 2025   BKK:s revidering av standardavtalet AB 04 pågår och har resulterat i AB 25 som nu är ute för remiss. Vi redogör för ändringar som föreslås avseende mängdkontrakt och à-priser – en ersättningsform som framförallt tillämpas vid mark- och anläggningsarbeten.

Vid upphandlingen av mängdkontrakt anger beställaren uppskattade fiktiva mängder i en mängdförteckning. Entreprenören ger sedan ett à-pris i sitt anbud, baserat på den fiktiva mängden som beställaren angett. Detta är en väl etablerad ordning för branschen men som trots det saknar en tydlig beskrivning i AB 04.

Av ersättningsformerna som AB 04 erbjuder – fastpris, löpande räkning och à-pris – lämpar sig à-pris eller mängdreglering särskilt väl när kontraktet gäller utförande av mark- och anläggningsarbeten. Mängdkontrakt som ersättningsform regleras dock inte närmare av AB 04, där det snarare behandlas som en hybrid mellan fastpris och löpande räkning. I AB 04 avhandlas à-priser i samband med beräkning av värdet av ÄTA-arbete och i samma andetag som ordet ”debiteringsnorm”. I remissen för AB 25 får à-pris och mängdreglering en egen paragraf, under rubriken ”Fast pris”.

För omförhandling av à-pris vid volymförändringar gäller enligt AB 25 samma gränser som tidigare, det vill säga en avvikelse från angiven mängd krävs med 25 procent som har en påverkan på kontraktssumman med minst 0,5 procent.

Liksom i AB 04 ska à-priset även ändras om förhållandena (dvs. entreprenörers kalkylförutsättningar) som à-priset grundar sig på ändras. Skillnaden i AB 25 vid sådan förändring är att à-priset ska justeras utifrån de ändrade kostnaderna och att det uttryckligen anges att part även kan säga upp ett à pris på denna grund. I AB 04 konstaterades bara att priset inte gällde vid ändrade förutsättningar, utan att det var kopplat till någon uppsägningsmöjlighet. Uppsägning får enligt förslaget ske bara om skillnaden är väsentlig. Om uppsägning sker, eller om à-pris saknas, ska parterna försöka komma överens om ett nytt à-pris. Precis som enligt AB 04 ska, om parterna inte kan enas, reglering i sista hand ske enligt självkostnadsprincipen. AB 25 gör dock steget till att säga upp ett à-pris längre och betonar vikten av att parterna kommer överens om nytt à-pris.

En till nyhet i AB 25 är att uppsägning av à-pris under vissa villkor kan ges retroaktiv verkan om den sker på grund av mängdökning. Möjligheten att säga upp med retroaktiv verkan kan vara intressant både för entreprenören och beställaren, även om BKK troligtvis främst vill motverka spekulationsmöjligheten som finns på entreprenörssidan. En typsituation är att entreprenören undanhåller information för beställaren i syfte att kunna få högre kompensation jämfört med ursprunglig kalkyl. Genom möjligheten till retroaktiv verkan av en uppsägning av à-pris motas möjligheten att på den andra partens bekostnad göra vinst på i realiteten lägre à-priser.

Ytterligare en nyhet i AB 25 som har samband med mängdkontrakt är att ”ÄTA” som begrepp tagits bort och ersatts av ”ändring av entreprenaden”. Förändringen innebär en utvidgning av vad som anses vara en ändring i entreprenaden; förutom det som tidigare ingick i begreppet ÄTA omfattas nu även avvikande mängd och mängd som utelämnats. Följden blir enligt vår mening att mängdkontraktets ställning som ersättningsform tydliggörs och stärks.

Det återstår att se på vilket sätt AB 25 justeras efter att remissvaren beaktats. Tendensen att mängdregleringens ställning förtydligas och förstärks är dock klar. Det blir tydligare inom vilka ramar och framförallt hur uppsägning och omförhandling av à-priser ska ske. Signalen till parterna är att komma överens och vara lojala mot varandra. Att reglerna blir tydligare och att spekulationsincitament tas bort kan ses som positivt för branschen. Läs artikeln som pdf här:

SARA SUNDÉN
Biträdande jurist
sara.sunden@foyen.se
PER VESTMAN
Partner och Advokat
per.vestman@foyen.se